Warming Up


Fitnessnet.nl - jouw persoonlijke fitness adviseur
home | klantenservice | veelgestelde vragen | winkelwagen   
Wil je advies of iets bestellen? Bel dan gerust naar 010-4420417  
maandag-vrijdag van 9.00 tot 16.00  

kies onderstaand de fabrikant
schrijf je in voor de nieuwsbrief
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
login myFitnessnet
E-mail adres

Postcode cijfers
of registreer je
[inlog vergeten?]

Warming Up

Allereerst: Stretching is geen warming up.

Het basisdoel van de warming up is de spieren voorbereiden op de arbeid die komen gaat. De temperatuur in de spieren ligt gemiddeld 2 graden onder die van de rest van het lichaam. De lichaamstemperatuur wordt op een bepaald aantal graden gehouden, omdat bij deze temperatuur het lichaam (zoals de lichaamsenzymen) optimaal werkt. Het is dus niet meer dan logisch dat ook de spieren deze temperatuur moeten bereiken om optimaal te kunnen presteren. Als je gaat stretchen met koude spieren, bestaat de kans dat je de spieren uit elkaar trekt en kapot scheurt. Met andere woorden: je moet nooit stretchen zonder een degelijke warming up. Naast de lichamelijke aspecten van de warming up, kun je je ook geestelijk voorbereiden op de training die je gaat volgen.

Concluderend: de warming up is een vereiste voor een goede en gezonde work-out.

Er zijn 3 soorten warming up, namelijk de actieve, de passieve en de mentale warming up. De actieve warming up is de belangrijkste en daarom behandelen wij deze als laatste. De passieve warming up is het verhitten van het lichaam door warmte van buitenaf (bijvoorbeeld door middel van een sauna). Als het in de omgeving (zoals in een sauna) 'heet' is, gaat het lichaam zichzelf koelen door zweet en door het verwarmen van de spieren (door warmte in de spieren te geleiden). Naast het omhoog brengen van de temperatuur is het verhogen van de hartslag ook een belangrijk doel van de warming up. Dit wordt echter niet bereikt door een passieve warming up, maar door een mentale warming up. De mentale warming up is het in gedachten lopen van bijvoorbeeld de 200 meter net voor een hardloopwedstijd. Deze vorm van warming up is niet belangrijk voor de fitness atleet.
De actieve warming up is zonder meer het belangrijkste en kan verdeeld worden in de algemene en in de specifieke warming up. De algemene warming up is er om het hart sneller te laten kloppen, zodat er meer zuurstof naar de spieren gebracht kan worden. Dit moet ongeveer 10 minuten achter elkaar bij dezelfde intensiteit gedaan worden (duratie cardio training). De specifieke warming up is vooral voor gewichtstraining. Voordat er zwaar wordt getild, moeten er eerst 1 of 2 sets verricht worden op 40%-60% van de te gebruiken gewichten (met evenveel herhalingen als in de te komen oefening). Als je bijvoorbeeld met 12 kilogram een bicep curl wilt doen (armspier training), moet je beginnen met een warming up set van 5 kilogram en vervolgens een setje maken van 8 kilogram (met daartussen een pauze van ongeveer 2 minuten). Bij de warming up moet je erop letten dat de benodigde spiervezels worden opgewarmd (witte vezels worden niet opgewarmd door een warming up te doen voor rode vezels, maar wel andersom). Dit is vooral belangrijk als je met gewichten gaat trainen.

Fysiologische veranderingen in het lichaam door de Warming Up

Gewrichten
Ook de temperatuur in de gewrichten neemt toe door de warming up. Het positieve effect hiervan is dat de viscositeit (stroperigheid) van het vloeistof in de gewrichten (synovia) toeneemt. Hierdoor bewegen de gewrichten soepeler dan daarvoor. Een ander voordeel is dat de dempfunctie van de gewrichtskraakbenen toeneemt, omdat het kraakbeen vocht opneemt uit het synovia en opzwelt. Hierdoor neemt de belastbaarheid van het lichaam ook toe

Spieren
Door de toename van de temperatuur en stofwisselingsproducten ontstaat er vaatverwijding in de actieve spieren. 1 graad Celsius stijging in de spier zorgt voor een efficiŽntietoename van 10%. Dit komt onder andere doordat de haarvaatjes in de spier verder geopend worden en er zo meer bloed (en dus meer zuurstof) bij de spier kan komen. Door de verwarming van de spier neemt ook de interne wrijving af. De belastbaarheid van het lichaam gaat omhoog en de kans op blessures wordt verkleind.

Hormonaal
Door een toename van onder andere de hormonen noradrenaline en adrenaline, wordt de bloedverdeling anders. Eerst kregen de interne organen meer bloed dan de spieren; nu krijgen de spieren meer bloed dan de interne organen (dit wordt ook wel het opheffen van de 'traagheidscomponenten' genoemd). Dit is ook de reden waarom er niet teveel gegeten moet worden voor een training. Door het wegtrekken van het bloed uit de maag, terwijl deze nog vol zit, kunnen anti-peristaltische bewegingen ontstaan in de slokdarm (het eten moet verwijderd worden uit de maag; overgeven).

Zenuwen
Door toename van de temperatuur neemt de geleidingssnelheid van de zenuwen toe (10 M/s stijging per stijging van 1 graad Celsius), waardoor de reactiesnelheid vergroot wordt. Deze hogere reactiesnelheid zorgt ervoor dat de kans op blessures afneemt.

Hart
Door de verhoging van het hartritme wordt er meer bloed tegelijk door het lichaam gepompt (het bloed doet er dus minder lang over om zuurstof af te geven aan de spieren.

Longen
Door een aantal prikkelingen (zoals temperatuurstijging en adrenaline) worden de longen gestimuleerd om sneller en dieper te ademen. Hierdoor krijgt het bloed genoeg aanvoer om het door de spieren gevraagde zuurstof aan te leveren.

De warming up is een essentieel onderdeel van de fitness, omdat het blessurepreventief is en -misschien nog belangrijker- de prestaties in de eigenlijke oefeningen duidelijk verhoogd worden.

Wij adviseren om ten minste 5 minuten lang een warming up te doen, 10 tot 15 minuten is het meest optimaal.

naar de winkelwagen

De winkelwagen is leeg
recent bekeken voedingssupplementen
Je hebt nog geen producten bekeken
Betaal veilig online
Je kunt online veilig betalen met creditcard of iDEAL, gemakkelijk en snel via je eigen bank

betaal veilig online met iDeal
betaal veilig online met Visa
betaal veilig online met Mastercard
betaal veilig online via docData Payments

Het is ook mogelijk het bedrag naar onze eigen rekening over te maken, of onder rembours te bestellen. De bestelling wordt met DPD geleverd.

maak een overboeking naar onze rekeningbetaal bij aflevering aan de bezorger (rembours)

© 1998-2017 - Fitnessnet.nlsitemap  |  links  |  over ons  |  contact

-Warming Up > Fitnessnet-