Kracht & Sport Training


Fitnessnet.nl - jouw persoonlijke fitness adviseur
home | klantenservice | veelgestelde vragen | winkelwagen   
Wil je advies of iets bestellen? Bel dan gerust naar 010-4420417  
maandag-vrijdag van 9.00 tot 16.00  

kies onderstaand de fabrikant
schrijf je in voor de nieuwsbrief
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
login myFitnessnet
E-mail adres

Postcode cijfers
of registreer je
[inlog vergeten?]

Kracht & Sport Training

Er zijn 2 manieren om krachttraining een positief effect te laten hebben op de uit te oefenen sport. De eerste is een simulatie van de beweging (met gewichten) die ook in de sport gemaakt wordt. Een voorbeeld hiervan is het gooien van verzwaarde ballen tegen de muur voor handballers. De tweede benadering is het in isolatie trainen van de spieren, waarna de sport (of de specifieke sportbewegingsketen) wordt uitgeoefend. Dit wordt gedaan om de spier 'te laten zien' hoe de spieraanpassing moet plaatsvinden, namelijk om de beweging te maken die ook in de sport wordt gemaakt (transfertrainingen). Het beoefenen van de sport gelijk na de krachttraining is aan te bevelen in alle gevallen (ook indien je gebruikt maakt van de eerste methode).

Nu we de basis gehad hebben kunnen we verder gaan met de specifiekere trainingsvormen. Elke sport heeft een eigen doel en daarom moet bij elke sport ook anders getraind worden. Let wel dat het makkelijker is om zwakke punten in de training te verbeteren dan om sterke punten nog sterker te maken (het is bijvoorbeeld voor een triatlon atleet -die relatief slecht is in lopen maar goed in zwemmen- lonender om op hardlopen te trainen dan op zwemmen). Verschillende sporten maken gebruik van verschillende energiesystemen en deze systemen moeten dus ook allemaal gestimuleerd worden. Meer over energiesystemen van de spier kun je lezen in het artikel "Energiesystemen van de spieren".

Een sportverbeterende oefening omhelst vaak niet het sterker worden van een bepaalde spier, maar de coŲrdinatie tussen de spieren in de bewegingsketen van die sport. Als 1 spier in die keten sterker wordt, kan het resultaat zijn dat de keten in zijn geheel verzwakt wordt. De bewegingsketen is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Doelen
Een eenvoudige richtlijn is de lengte van tijd waarin je je sport uitoefent. Als de prestatie langer dan 3 minuten duurt, moet je het zuurstofsysteem verbeteren (bijvoorbeeld bij het lopen van een marathon). Als de uitoefening tussen een halve minuut en 2 minuten duurt, moet je vooral het melkzuursysteem stimuleren (400m hardlopen) en als je de prestatie levert in minder dan 30 seconden, moet je de fosfaatpoel verbeteren (100m sprint of gewichtstraining). Deze verschillende methoden hebben ook te maken met het spiervezeltype dat getraind wordt (kijk maar naar het verschil tussen een bodybuilder en een marathonloper; ze hebben allebei goed getrainde spieren maar ze zien er verschillend uit). Meer informatie over verschillende spiervezeltypen kun je lezen in het artikel "Rode en witte spiervezels" (of slow en fast twitch).

Prestatie verbeterende supplementen
Iedere specifieke sport heeft een andere tol op het lichaam. Bij de ene sport is het belangrijk om veel eiwitten binnen te krijgen (zoals bodybuilding), terwijl bij de andere sport de koolhydraten weer meer van belang zijn (zoals bij de marathonloper). Creatine loopt toch wel als een rode draad door alle supplementen. Dit supplement is sterk aan te raden voor alle sporters die hun prestaties op een natuurlijke wijze willen verbeteren.

naar de winkelwagen

De winkelwagen is leeg
recent bekeken voedingssupplementen
Je hebt nog geen producten bekeken
Betaal veilig online
Je kunt online veilig betalen met creditcard of iDEAL, gemakkelijk en snel via je eigen bank

betaal veilig online met iDeal
betaal veilig online met Visa
betaal veilig online met Mastercard
betaal veilig online via docData Payments

Het is ook mogelijk het bedrag naar onze eigen rekening over te maken, of onder rembours te bestellen. De bestelling wordt met DPD geleverd.

maak een overboeking naar onze rekeningbetaal bij aflevering aan de bezorger (rembours)

© 1998-2017 - Fitnessnet.nlsitemap  |  links  |  over ons  |  contact

-Kracht & Sport Training > Fitnessnet-